Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Η Βιολογία αποτελεί την επιστήμη της μελέτης και κατανόησης του φυσικού κόσμου, της λειτουργίας των οργανισμών και της χρήσης της επιστημονικής γνώσης για τη βελτίωση τους ποιότητας ζωής και υγείας του ανθρώπου. Οι σύγχρονες εφαρμογές της Βιολογίας καλύπτουν πλέον όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής, ενώ τα επιστημονικά επιτεύγματα αυξάνονται διευρύνοντας τη γνώση μας για τον κόσμο και τη λειτουργία του με εκπληκτική ταχύτητα. Θεμελιώδη στόχο της διδασκαλίας της Βιολογίας αποτελεί η εξοικείωση του μαθητή με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης και η διαμόρφωση του γνωστικού υπόβαθρου για την ερμηνεία των ιδιοτήτων και των συστατικών της έμβιων όντων και της εξέλιξής τους.
Οι διδακτικοί στόχοι της Βιολογίας, όπως και για τις άλλες φυσικές επιστήμες, διακρίνονται σε τρεις ομάδες: γνωστικοί, ψυχοκινητικοί και συναισθηματικοί διδακτικοί στόχοι.
• Γνωστικοί στόχοι: Οι μαθητές του Λυκείου έχουν πλέον τη νοητική ικανότητα να προσεγγίζουν και να κατανοούν την επιστημονική σκέψη. Η επίτευξη και η ολοκλήρωση των γνωστικών στόχων είναι η προσέγγιση της γνώσης και εν τέλει η μάθηση. Προς αυτόν στον σκοπό, η διδασκαλία της Βιολογίας καλλιεργεί την ικανότητα του μαθητή να κατανοεί τα βιολογικά φαινόμενα, τις δομές που συνιστούν τους οργανισμούς και τη λειτουργία των έμβιων όντων. Επιπλέον, στους γνωστικούς στόχους του μαθήματος εμπεριέχεται η ερμηνεία των αλληλεπιδράσεων των οργανισμών με το περιβάλλον τους, οι μηχανισμοί της εξέλιξης του φαινομένου της ζωής, η ανάπτυξη δεξιοτήτων για την αναζήτηση και αναγνώριση των βιολογικών φαινομένων και εφαρμογών και την εξαγωγή ορθών συμπερασμάτων.
• Ψυχοκινητικοί στόχοι: Οι ψυχοκινητικοί στόχοι του μαθήματος της Βιολογίας αναφέρονται στην ανάπτυξη των πειραματικών και εργαστηριακών δεξιοτήτων του μαθητή. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι εργαστηριακές μετρήσεις, ο σχεδιασμός και η πραγματοποίηση πειραμάτων, ο χειρισμός οργάνων στο εργαστήριο (μικροσκόπιο κ.ά.), η κατασκευή και ο χειρισμός συσκευών, η συλλογή και ταξινόμηση βιολογικού υλικού από το περιβάλλον.