Βιολογία Γυμνασίου

ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ
Βιολογία Γυμνασίου

Εκπαιδευτικοί στόχοι:
Η Βιολογία αποτελεί την επιστήμη της μελέτης και κατανόησης του φυσικού κόσμου, της λειτουργίας των οργανισμών και της χρήσης της επιστημονικής γνώσης για τη βελτίωση τους ποιότητας ζωής και υγείας του ανθρώπου. Το μάθημα της Βιολογίας στο Γυμνάσιο δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να γνωρίσει και να κατανοήσει το φαινόμενο της ζωής και την πολυπλοκότητά του. Ταυτόχρονα όμως τον βοηθά να αναπτύξει δεξιότητες και να υιοθετήσει στάσεις και συμπεριφορές θετικές για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της διδασκαλίας της Βιολογίας στο Γυμνάσιο είναι:
• Η κατανόηση και ερμηνεία των βασικών βιολογικών δομών και διαδικασιών που συνιστούν το φαινόμενο της ζωής.
• Η ανάδειξη των μοναδικών ιδιοτήτων των έμβιων όντων.
• Η γνώση για τις τρεις θεμελιώδεις αρχές της λειτουργίας των οργανισμών: την κληρονομικότητα, την εξέλιξη και την αλληλεπίδραση τους με το περιβάλλον.
• Η ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τον ρόλο της επιστήμης, την αξία και την χρησιμότητα της επιστημονικής γνώσης για την αντιμετώπιση θεμάτων του σύγχρονου ανθρώπου.
• Η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η κινητοποίηση των μαθητών για την παρατήρηση και τη σύγκριση των βιολογικών στοιχείων του κόσμου μας.
• Η εξοικείωση των μαθητών με σύγχρονες βιολογικές εφαρμογές και ο προβληματισμός τους σχετικά με τις πρακτικές συνέπειες που απορρέουν από αυτές.
• Η ανάπτυξη των πειραματικών και εργαστηριακών δεξιοτήτων του μαθητή.

Μεθοδολογικές προσεγγίσεις της διδασκαλίας της Βιολογίας
Οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις είναι οι τακτικές και ενέργειες διδασκαλίας. Η γνώση στο σύγχρονο σχολείο αποκτάται με ενεργητικό τρόπο ώστε να καλλιεργείται η δημιουργική σκέψη των μαθητών και να σμιλεύεται η ορθή στάση και συμπεριφορά τους. Επιδιώκουμε οι μαθητές μας να αναπτύσσουν την ικανότητα να κρίνουν, να συνδυάζουν, να ανακαλύπτουν οι ίδιοι τη γνώση και να εκφράζουν τις απόψεις τους.

Για τους λόγους αυτούς, η διδασκαλία της Βιολογίας στο Σχολείο μας περιλαμβάνει:
• τη μέθοδο της διερεύνησης και ανακάλυψης: πρόκειται για τη μάθηση με δραστηριοποίηση του ίδιου του μαθητή με σχεδιασμό εργασιών από τον ίδιο, αναζήτηση πληροφορίας, εξαγωγή συμπερασμάτων και τέλος παρουσίασης της μελέτης. Η βιβλιογραφική έρευνα εξασκεί την ικανότητα του μαθητή για την αξιολόγηση της πληροφορίας και επιπλέον τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
• επισκέψεις σε εργαστήρια, ερευνητικά κέντρα: η επαφή των μαθητών με τους χώρους αυτούς εξασφαλίζει αφενός άμεση πληροφόρηση και αφετέρου σημαντικό απόθεμα διδακτικού υλικού το οποίο αξιοποιείται με ποικίλους τρόπους.
• πραγματοποίηση πειραμάτων στους εργαστηριακούς χώρους του Σχολείου: Το πείραμα βοηθά τον μαθητή να σκεφτεί, να υποθέσει, να παρατηρήσει, να συγκρίνει, να καταλήξει σε συμπεράσματα και να τα επαληθεύσει. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο μαθητής εξοικειώνεται με την επιστημονική μεθοδολογία.
• πλούσιο διδακτικό υλικό: Για την εφαρμογή της διδασκαλίας είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχει το απαραίτητο διδακτικό υλικό. Στο Σχολείο μας -εκτός από τα σχολικά συγγράμματα- αξιοποιούνται βιβλία με επιπλέον διδακτικό υλικό, πλούσια μεθοδολογία και πρωτότυπες ασκήσεις.

ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ